SAMENWERKING BINNEN DE ENK
Een tijdlijn door het projectproces
SAMENWERKING BINNEN DE ENK
Een tijdlijn door het projectproces
In elk project binnen De Enk werken verschillende collega’s samen, ieder vanuit hun eigen rol en expertise. Hieronder nemen we je stap voor stap mee door het proces, waarbij de medewerkers zelf vertellen hoe zij samenwerken binnen hun expertise.


1: ACQUISITIE
Nicole Rood Accountmanager
Als accountmanager bij De Enk zorg ik samen met nog een aantal collega’s dat wij met (potentiële) opdrachtgevers op het juiste moment aan tafel zitten. Wij spotten kansen in de markt, maken elke week in het calculatieoverleg het onderscheid tussen nieuwsgierigheid en serieuze potentie en bepalen of er een goede fit is.
Vanaf het eerste gesprek houden we ritme in de opvolging: afspraken worden bevestigd, acties staan in het CRM en iedereen weet wat de volgende stap is. Zo blijft de pijplijn gezond en voorspelbaar, gevuld met deals die er écht toe doen.
We hebben korte lijnen met de opdrachtgever. Heldere afspraken, geen ruis en als er iets schuurt, dan lossen we het samen op.
Sales en marketing horen bij elkaar. Wat wij in gesprekken, op beurzen of tijdens Lunch & Learn sessies terugkoppelen aan ons communicatiebureau, wordt vertaald naar campagnes en content. We meten wat werkt, sturen bij en bouwen stap voor stap aan zichtbaarheid die resultaten oplevert.
Altijd duidelijke voorstellen
Bij een nieuwe aanvraag vertaalt calculatie dit naar een inhoudelijk en financieel kloppend voorstel.
Na de handtekening blijven we aangehaakt. We bezoeken projecten, maken tussentijdse foto’s en houden evaluaties. We zorgen dat leerpunten worden omgezet in verbeteringen en kansen voor vervolgopdrachten.
Het mooiste moment blijft wanneer een tevreden klant zijn verhaal wil delen. Dan weten we dat we niet alleen een prachtig project hebben opgeleverd, maar ook een relatie hebben opgebouwd.


2: CALCULATIE & ADVIES
Lieke Sauren Adviseur buitenruimte
Als adviseur buitenruimte zijn we vooral betrokken in het voortraject, nog voordat een project opdracht is. Afhankelijk van de aanvraag zitten we soms al vroeg met opdrachtgevers aan tafel om mee te denken over de technische invulling van hun plannen. In andere gevallen stellen we op basis van aangeleverde stukken direct een offerte of kostenraming op. Ons doel is om tot een realistische aanbieding te komen die uiteindelijk leidt tot een mooie opdracht.
Grotere projecten
Bij grotere projecten die meer engineering vragen is samenwerken extra belangrijk. Dat doen we niet alleen met de opdrachtgever en het ontwerpteam, maar ook met collega’s binnen De Enk. De samenwerking met werkvoorbereiding en projectleiders vind ik hierin heel waardevol. Door elkaars expertise te benutten en elkaar tijdig te betrekken leggen we samen een stevige basis voor een goed verloop van de uitvoering. Ook zijn we nauw verbonden met acquisitie, zodat nieuwe contacten en potentiële projecten goed worden overgedragen.
Voor mij is een samenwerking geslaagd als verschillen in inzicht worden gezien als iets waar we van kunnen leren. Iedereen kijkt anders naar dingen en juist die verschillende perspectieven leiden vaak tot betere oplossingen. Duidelijk en open communiceren helpt enorm. En een beetje humor maakt het allemaal een stuk leuker.


3: WERKPLANNING
BertJon Hekkert Aankomend projectleider Weurt
Als aankomend projectleider Weurt is werkplanning een belangrijk deel van mijn werk.
De werkzaamheden die wij in en rond Nijmegen uitvoeren bestaan voor het grootste deel uit onderhoud voor woningbouw en scholen. Een kleiner deel bestaat uit renovatie van bestaande plantvakken.
Op onze vestiging willen we de verantwoordelijkheid voor het werk zo laag mogelijk neerleggen. Dat betekent dat mijn collega’s in de uitvoering het onderhoudswerk in principe zelf plannen.
Zij leveren op dinsdagmiddag of woensdagochtend hun planning aan. Ik bundel die tot één totaalplanning en let daarbij op afspraken met opdrachtgevers, het voorkomen van dubbel werk en het verwerken van vrije dagen.
Doordat mijn collega’s zelf hun planning maken, kunnen zij deze aanpassen wanneer bijvoorbeeld de weersomstandigheden veranderen. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen werk. Mijn rol is vooral faciliterend: ik zorg dat zij hun werk kunnen uitvoeren.
Renovaties organiseren
Bij renovaties of regiewerk organiseer ik het werk meer zelf. Ik regel materialen, materieel en mensen. Vaak heb ik deze klussen ook zelf gecalculeerd.
Voor deze werkzaamheden heb ik regelmatig contact met werkvoorbereiding om producten af te roepen, prijzen op te vragen en uitvoerdatums van onderaannemers te bespreken. Mijn rol is coördinerend: zorgen dat alles er is wanneer het nodig is.
Ik vind het belangrijk dat collega’s zoveel mogelijk delen en meedenken. Het moment bij het koffieapparaat is daar vaak cruciaal voor. Ook proactieve onderaannemers die meedenken maken het werk efficiënt.
Soms worden werkzaamheden anders uitgevoerd dan ik voor ogen had. Maar wanneer je mensen verantwoordelijkheid geeft, hoort dat erbij. Zolang het eindresultaat maar overeenkomt met de gemaakte afspraken, zowel financieel als in uitvoering, is het goed.


4: WERKVOORBEREIDING
Rob Scholten Werkvoorbereider
Als werkvoorbereider zie ik mezelf als de verbindende schakel tussen alle betrokken partijen. De spin in het web. Om alles naar wens geregeld te krijgen, heb ik contact met de verschillende disciplines die nodig zijn om het project te realiseren. Vanaf de start ben ik nauw betrokken bij het borgen van de gemaakte afspraken. Ik zorg dat alle wensen, mogelijkheden en kosten helder zijn voordat de uitvoering begint. Zo leggen we een basis voor een project dat technisch klopt en haalbaar is binnen het budget.
Betrokken en praktisch
Ik vind het belangrijk om niet alleen op kantoor met het project bezig te zijn, maar ook samen met de projectleider de praktische zaken te bespreken om het op locatie gerealiseerd te krijgen. Ik heb regelmatig contact met architect en opdrachtgever om te weten wat hun verwachtingen zijn en wat zij echt belangrijk vinden. Door helder en tijdig te communiceren waak ik ervoor dat het project zoveel mogelijk naar wens van alle partijen verloopt.
Vanaf het begin en gedurende het hele project houd ik samen met de projectleider het budget scherp in de gaten. We letten op afwijkingen, denken mee in oplossingen en zoeken steeds naar de juiste balans tussen kwaliteit, planning en kosten. Zo draag ik eraan bij dat onze projecten soepel verlopen en we samen een resultaat neerzetten waar we trots op kunnen zijn.


5: PROJECTLEIDING
Jeroen Smits Aankomend projectleider Poortugaal
Als aankomend projectleider bij De Enk Poortugaal ben ik binnen onze vestiging verantwoordelijk voor de hele onderhoudsafdeling.
Mijn werkzaamheden bestaan uit het opstellen en monitoren van projectplanningen, het begeleiden van medewerkers, contact met uitzendbureaus, het bevorderen van een goede samenwerking tussen onderhoudsploegen, het maken van werkschema’s en het verdelen van taken. Ik houd me bezig met administratieve taken zoals urencontrole en mailcontact, controleer bestellingen, monitor de voortgang en kwaliteit en los problemen op die tijdens het project kunnen ontstaan.
Het belang van goede samenwerking
Om dit goed te kunnen doen is samenwerking tussen de verschillende afdelingen essentieel. Elke afdeling heeft eigen specialisten die je van de juiste informatie kunnen voorzien. Hierdoor kun je sneller en efficiënter werken en zelf groeien en ontwikkelen.
Dit maakt de organisatie sterker. De juiste mensen op de juiste plek zorgen voor efficiëntie, doelgerichtheid en een hogere reactiesnelheid.


6: UITVOERING
Marcel Callaars Voorman hovenier onderhoud
Met brood in de tas en een kop koffie de bus in op naar de klant. Vaak carpoolen we of verzamelen we bij de klant.
Aangekomen lopen we altijd even een rondje om te kijken hoe de tuin erbij staat en maken we een plan voor wat we gaan doen en hoe we het aanpakken. Dat kan van alles zijn: grasmaaien, onkruid wieden, snoeien en meer.
Aanpassingen en extras
Als klanten iets aangepast, veranderd of extra’s willen, bespreken we samen de mogelijkheden. Wanneer het plan helder is, bespreek ik dit met de projectleider. Die zorgt samen met werkvoorbereiding voor alles wat er nodig is, van offertes tot materialen. Zodra alles geregeld is, plannen we een datum en voeren we het werk uit.
We schakelen snel en duidelijk zodat de klant niet lang hoeft te wachten. Dat wordt echt gewaardeerd.