MENSENWERK
MET EEN VLEUGJE AI
Of je nu fan bent of niet, AI is here to stay. Bij De Enk maken we er handig gebruik van. Niet ter vervanging van mensenwerk, maar als ondersteuning in bijna elke fase van ons werk. Vijf De Enk-medewerkers vertellen over hoe zij AI inzetten. In hun voordeel én dat van hun klanten.
'Duidelijk en effectief communiceren in de taal van de klant'
Isa van der Wilt - junior coördinator duurzaamheid gebruikt AI als sparringpartner voor creatieve ideeën en om haar geschreven teksten te verbeteren. ‘Ik lever de inhoud aan, AI helpt me om die duidelijker op papier te krijgen.’ Het resultaat: ‘AI bespaart me enorm veel tijd. Het kan in korte tijd conclusies trekken waar ik anders veel tijd mee kwijt ben. Als ik de juiste input lever, dat wel. Mijn klanten krijgen heldere, goed opgebouwde e-mails in de juiste toon. De boodschap komt beter over en sluit goed aan bij de vraag.’
'Gericht inspelen op de behoefte van mijn klant'
Nicole Rood - accountmanager Gebruikt AI om te zoeken naar organisaties die bezig zijn met vergroening, duurzaamheid of herinrichting van buitenruimte. ‘Op basis van openbare data, aanbestedingen en trends krijg ik beter inzicht in waar kansen liggen. Voor ik bij een klant aan tafel zit, laat ik AI mijn aantekeningen, eerdere projecten en klantdata analyseren.’
Het resultaat: ‘Ik kan veel gerichter contact leggen en weet precies wat er speelt. Zo kan ik proactief meedenken, bijvoorbeeld over onderhoud of subsidies. Dankzij AI kan ik sneller schakelen en zie ik niets over het hoofd. Mijn focus ligt volledig op de klant en wat die nodig heeft, dus ik kan meer waarde leveren op een manier die professioneel én persoonlijk blijft.’
'Snel antwoord op alle HR-vragen'
Gerard van der Werf - directeur Zet de interne AI-bot Enkie in voor een efficiënter HR-beleid. ‘Enkie draait in onze eigen beschermde IT-omgeving en geeft onze medewerkers snel en gemakkelijk toegang tot HR-documenten zoals de cao en het personeelshandboek.’ Daarnaast verstrekt Enkie direct antwoord aan de medewerker die vragen heeft over de inhoud van deze documenten.
Het resultaat: ‘Enkie is nog nieuw voor ons, maar draagt nu al bij aan een hoger serviceniveau voor onze medewerkers. Ze kunnen 7 dagen per week, 24 uur per dag ongelimiteerd vragen stellen over HR-zaken en krijgen direct antwoord. In de toekomst gaan we nog meer en beter gebruikmaken van deze innovatie.’
'Goed leesbare en begrijpelijke offertes'
Jesse Frissel – junior adviseur buitenruimte gebruikt AI-toepassingen om betere offerteteksten te schrijven. ‘AI helpt mij als ik complexe opmerkingen moet formuleren of als ik iets helder en gestructureerd op papier wil krijgen. Ik zet het ook in om alternatieven en aanvullende opties bij plannen te schrijven.’
Het resultaat: ‘Dankzij AI kan ik technische vaktermen sneller opzoeken en begrijp ik ze beter. Het zorgt ervoor dat ik moeilijke onderwerpen duidelijk kan verwoorden. De teksten die ik met behulp van AI maak, zijn altijd duidelijk en goed leesbaar.’
'Gestructureerde plannen van aanpak met SMART-doelen'
Bart Trikels – adviseur buitenruimte gebruikt AI om de inhoud van zijn plannen van aanpak te verbeteren. ‘Ik zoek algemene vragen op en maak met behulp van AI mijn plannen zo dat ze voldoen aan de SMART-doelen.’
Het resultaat: ‘Met AI kan ik duidelijke en gestructureerde documenten maken. De klant krijgt snel een antwoord op zijn vraag en ik kan een net document aanleveren dat goed leesbaar is.’