De wereld buiten mooier maken doen we samen. Met onze medewerkers, met onze opdrachtgevers en ook met kennisinstituten en opleiders. Daar gaan we de verbinding aan met jongere generaties, de groenmakers van de nabije toekomst. En we leren ook van ze. Er was één doelgroep waar we nog niet mee in contact waren: de kleintjes op de basisschool. Maar daar komt verandering in.
Hoe vertellen we ’t ze?
Wat heeft een groenbedrijf die kleintjes nou te vertellen? Een heleboel: dat groen goed doet voor mens en dier. Dat biodiversiteit van levensbelang is. Dat we zuinig moeten zijn op wat we hebben. Dat groen overal is, waar je ook woont. En ook dat werken met en in het groen leuk en betekenisvol werk is. Maar hoe doe je dat?
Langetermijnplannen
Het antwoord kwam van onze innovatiemanager William Boogaarts. Hij zit vol goede ideeën. Een kinderboek maken bijvoorbeeld. “We wilden iets doen voor de toekomst, een boodschap uitdragen. En kinderen zijn onze toekomst”, zegt hij. Hij raakte geïnspireerd door een oud Chinees gezegde.
Als je plannen hebt voor over 1 jaar, plant dan rijst. Als je plannen hebt voor over 10 jaar, plant dan bomen. Als je plannen hebt voor over 100 jaar, onderwijs dan de kinderen.
Hoe laat is het?
Het zaadje was geplant. Enthousiast zijn we aan het werk gegaan. Met een schrijver en een illustrator hebben we een verhaal en personages bedacht en alles tot in de kleinste details uitgewerkt. We hebben er verwijzingen in verstopt naar projecten die we gemaakt hebben en waar we trots op zijn. Zelfs de wijzers op de klokken die in de tekeningen verwerkt zijn, hebben een betekenis.
Daar doen we het voor
En nu is het er BIJNA, het groenste kinderboek van Nederland. Met prachtige groene zoekplaten, vrolijke personages en een pakkend verhaal met een – wederom groene – verrassing aan het eind. Het is een voorleesboek, speciaal voor de allerkleinsten. Om samen met hun ouders van te genieten. Want zij zíjn tenslotte de toekomst voor wie we de wereld buiten mooier maken.